En uppförandekod är en uppsättning riktlinjer som beskriver organisationens förväntningar om ett etiskt beteende och efterlevnad av lagar och regler.
En uppförandekod fastställer de etiska normer som organisationen förväntar sig att anställda och personer i ledande ställning ska följa.
Gemensamma normer bidrar till att säkerställa att de anställda känner till och följer de lagar och förordningar som gäller för organisationen och branschen.
En uppförandekod främjar öppenhet och ansvarstagande inom organisationen genom att beskriva de anställdas ansvar och konsekvenserna av att bryta mot riktlinjerna.
En Code of Conduct bör vara nedskriven, lättillgänglig och regelbundet kommuniceras till alla anställda, partners och andra intressenter.
Man bör regelbundet se över och uppdatera uppförandekoden för att se till att den förblir relevant och effektiv. Den ska också omfatta nya lagar, förordningar och branschstandarder.
Det är nödvändigt att ha en säker, tydlig rapporteringskanal där anställda kan rapportera om potentiella överträdelser. Organisationens policys ska också tydligt redogöra hur visselblåsare är skyddade från repressalier.
En uppförandekod bör ingå i ett större program för efterlevnad som omfattar utbildning, övervakning och verkställighetsmekanismer.
Organisationens ledning måste stöda och omfatta uppförandekoden. Ledningen bör agera som förebilder och föregå med gott exempel när det gäller etiskt beteende.
En uppförandekod kan vara ett effektivt verktyg för att främja etiskt beteende och efterlevnad inom organisationen. Men riktlinjerna kan bara vara effektiva om de omfattas och tillämpas av alla anställda och intressenter. Organisationen bör också se till att de har ett starkt program för efterlevnad och att anställda får utbildning om uppförandekoden och sitt eget etiska ansvar.
Vill du veta mer om visselblåsning och varför interna rapporteringssystem kan vara ett viktigt verktyg för att bekämpa korruption och oegentligheter? Läs vidare i vår blogg för att lära dig mer om bästa praxis, fördelarna med säkra, interna rapportkanaler och få användbara tips!
Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.
Brådskande ärenden för befintliga kunder
Norrgatan 10, 432 41 Varberg
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80