Interaktiv Säkerhet

Blogg

Vår blogg

Under åren som vi har arbetat har vi samlat på oss spetskunskap och erfarenhet som vi gärna vill dela med oss av. Här har vi samlat artiklar om whistleblowing och moderering som vi hoppas du kommer tycka är givande och intressanta.

Vår vision är att dessa texter ska hjälpa dig genom djungeln av visselblåsartjänster så att du kan hitta den bästa informationen anpassad till dig och gärna starta en diskussion med oss. 


Guide: Allt du behöver veta om visselblåsning

Vi har sammanställt en guide om visselblåsning där du får svar på de vanligaste frågorna. LÄS MER.

Håll koll på kommentarsfältet, för det kan dra ner ditt rykte

Tillåter du kommentarer på de inlägg du gör i dina kanaler? I sådana fall bör du även se till att moderera dessa. En studie från Center for Media Engagement visar nämligen att hätska och otrevliga kommentarer kan dra ner ryktet för sajten och göra att dina besökare ser din sajt som mindre värdefull. LÄS MER.

5 fördelar med att effektivt moderera användargenererat innehåll

Det finns många studier som visar hur effektivt det är att låta dina kunder berätta om dina produkter och tjänster. Men det finns alltid en risk att använda användargenererat innehåll. Genom effektiv moderering kan du hantera riskerna, och även få ytterligare fördelar. LÄS MER.

Är artificiell intelligens framtiden inom moderering?

Artificiell intelligens har gjort enorma framsteg de senaste åren, och gör vissa uppgifter lika bra, eller faktiskt bättre, än vi människor. Men kan AI ersätta den mänskliga intelligensen när det handlar om moderering av innehåll på nätet? Inte på långa vägar, hävdar vi. LÄS MER.

Vad är visselblåsning och varför är det viktigt?

Visselblåsare har länge haft en negativ klang, men utgör en mycket viktig funktion i samhället eftersom det ofta är de som upptäcker oegentligheter och missförhållanden. I den här artikeln förklarar vi vad visselblåsning är och varför det är viktigt. LÄS MER.

Därför måste du moderera ditt innehåll på nätet

Det är enklare än någonsin att sprida innehåll på nätet. Men hur säkerställer du att ert varumärke inte associeras med olämpligt eller olagligt innehåll? LÄS MER.

4 steg för att börja skydda ditt företag mot korruption och oegentligheter

Vi läser i tidningar om korruptionsskandaler med mutor och fiffel och tänker att "det där händer aldrig oss". Men är du så säker på det? Detta är del ett i hur du skyddar ditt företag. LÄS MER.

6 tips för att optimera din visselblåsarfunktion

När du väl bestämt dig för att ha en visselblåsarfunktion är det några saker du bör ha i åtanke för att kunna maximera fördelarna. Vi har sammanställt sex tips som kommer göra att din visselblåsarfunktion fungerar så bra möjligt. LÄS MER

 


3 skäl till varför ert företag ska ha en visselblåsartjänst

Funderar ert företag på att skaffa en visselblåsartjänst? Här får du tre argument till varför ert företag eller organisation bör ha en visselblåsartjänst. LÄS MER 

7 tips för moderering i sociala medier

Alla företag bör moderera sitt innehåll i sociala medier. Här får du 7 praktiska tips för hur ert företag kan moderera ert innehåll på sociala medier. LÄS MER.

6 sätt att moderera användargenererat innehåll

Har du en sida på din webbplats där användare kan lämna kommentarer, eller interagerar du med besökarna på dina sociala medier? Du kanske till och med har ett forum för dina användare? Frågan är då hur du modererar dessa olika delar på bästa sätt för att kontrollera innehållet utan att hämma användarens engagemang. LÄS MER.

Skapa en visselblåsarfunktion medarbetarna vågar använda

Allt fler företag och organisationer börjar utforska möjligheterna med visselblåsare som ett sätt att motverka att korruption, jäv och oegentligheter sker inom organisationen. Men hur skapar du en där medarbetarna vågar lämna ut uppgifter utan risk för repressalier? LÄS MER.

Så här skyddar du ditt varumärke i sociala medier

Sociala medier är fantastiskt på många sätt, när det används till vad det är ämnat för - att skapa engagemang och delaktighet. Men hur skyddar du ditt varumärke på bästa sätt så att det inte associeras med något som kan skada verksamheten. LÄS MER.

Så här fungerar moderering

Att moderera sitt innehåll är viktigare än någonsin, oavsett om det är i sociala medier eller kampanjer. Men hur fungerar moderering i praktiken? LÄS MER.

4 steg för att ytterligare säkra upp och skydda ditt företag

Vi läser i tidningar om korruptionsskandaler med mutor och fiffel och tänker att "det där händer aldrig oss". Men är du säker på det? Detta är del två i hur du skyddar ditt företag. LÄS MER.

Så här utformar du en bra whistleblowingpolicy

Alla företag bör ha en whistleblowingpolicy. Men vad ska man tänka på när man utformar den? Vi har sammanställt fem punkter för att du ska kunna skapa en tydlig och lättanvänd policy som passar just din organisation. LÄS MER

Betydelsen av ett rapporteringssystem

Hur upptäcker man bedrägerier och missförhållanden inom ett företag? LÄS MER