INTERAKTIV SÄKERHETS BLOGG

Allas röst har betydelse.

En blogg om moderering, visselblåsning och trygghet på nätet

5 sätt att moderera användargenererat innehåll

När behöver du moderera innehåll på nätet? Har du en sida på din webbplats där användare kan lämna kommentarer, eller interagerar du med besökarna på dina sociala medier? Du kanske till och med har ett forum för dina användare?

Frågan är då hur du modererar dessa olika delar på bästa sätt för att kontrollera innehållet utan att hämma användarens engagemang. När du vill låta användarna dela med sig av bilder, filmer, kommentarer eller omdömen är det viktigt att du funderar på hur du tänkt moderera all denna information. Det finns flera fördelar med att moderera innehåll, men det finns olika sätt att göra det som lämpar sig olika bra för olika sammanhang. Fundera på vad som passar dig bäst.

1. Förhandsmoderering 

Förhandsmoderering innebär att alla inlägg går igenom en screening innan publicering. Det är utan tvekan den högsta graden av kontroll du som moderator kan ha. Det innebär även att det tar tid från att användarna skickar in sitt bidrag tills de blir publicerade. För ett forum där användarna vill kunna konversera med varandra kan detta därför vara ett olämpligt modereringssätt. För exempelvis tävlingsbidrag för en kampanj kan det vara utmärkt, eftersom du ändå vill gå igenom och kontrollera de bidrag som kommer in.

2. Efterhandsmoderering 

Med efterhandsmoderering kan användarna publicera sina inlägg på en gång, och du går sedan igenom och tar bort alla bidrag som inte lämpar sig. Det innebär givetvis att olämpliga inlägg kommer att vara synliga under en period. Dock stimulerar det konversation och engagemang hos användarna då de får en omedelbar belöning när deras inlägg blir publicerade. Om ditt forum växer kraftigt eller om du plötsligt upplever förhöjt antal inlägg riskerar dina moderatorer att bli överbelastade. Då kan tiden från publicering till moderering börja dra ut på tiden.

3. Reaktiv moderering

Reaktiv moderering är vanligt i olika typer av forum, då det låter användarna flagga upp olämpligt material för moderatorerna som kan se över just det specifika inlägget och agera. På så sätt ökar inte arbetsbelastningen kraftigt i takt med att forumet växer, utan det går att hantera toppar och dalar på ett effektivt sätt. Nackdelen med detta system är att du som företag förlitar dig på att dina användare dels ser, och dels rapporterar olämpligt innehåll till dig. Om du bedriver en känslig verksamhet eller är orolig för att man delar olämpligt eller till och med olagligt material är det här inte den bästa modereringsmodellen.

4. Distribuerad moderering

Distribuerad moderering går ut på en typ av röstningsförfarande, där användarna bedömer inläggets lämplighet på en skala. Om inläggen faller under en viss fastställd nivå blir de flaggade för moderering. På så sätt är formuet självmodererat, men det är en modell som sällan passar för företagssammanhang av såväl legala skäl som varumärkesskäl. I vissa sammanhang fungerar det dock bra, framför allt i sammanhang när företaget byggt ett internt system där flera medarbetare är involverade i att bedöma inlägg och när snittbetyget faller under en viss nivå tas inlägget bort.

5. Automatisk moderering

I takt med att AI utvecklas har även möjligheterna till automatiserade modereringssystem blivit allt större. Vanligast är fortfarande att analysera text och leta efter olämpliga ord. Systemen kan sedan stjärnmarkera eller byta ut det specifika ordet, eller blockera hela inlägget. Med förbättrad bild- och ljudanalys kan även foton och videor bli analyserade och automatiskt blockeras från publicering. Denna typ av moderering kan kraftigt avlasta manuell moderering, men man bör kombinera den med någon annan form av moderering för att säkerställa ett bra resultat.

Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Dela artikeln
INTERAKTIV SÄKERHET WHISTLEBLOWER

Uppfyller ni kraven i visselblåsarlagen?

Enligt EU-direktivet och den svenska visselblåsarlagen måste alla organisationer med 50 eller fler anställda implementera en visselblåsarlösning. Vi hjälper er.

INTERAKTIV SÄKERHET MODERERING

Vi ger er kontroll

Interaktiv Säkerhet löser en säker och kostnadseffektiv modereringslösning för ert företag.

Kända visselblåsare: Dieselgate - avgasbluffen hos Volkswagen

Hur kan det gå när man hanterar en visselblåsare felaktigt? Volkswagens "dieselgate".

INTERAKTIV SÄKERHET BLOGG

Vad vill du läsa om nu…

Kända visselblåsare: Dieselgate - avgasbluffen hos Volkswagen

Hur kan det gå när man hanterar en visselblåsare felaktigt? Volkswagens "dieselgate".

Skydda dina anställda mot sexuella trakasserier

Om en anställd blir utsatt för sexuella trakasserier har du som arbetsgivare ett stort ansvar.

Kända visselblåsare: Penningtvättsskandalen i Danske Bank

Hur kan det gå när man hanterar en visselblåsare felaktigt? Kunde Danske Bank agerat annorlunda?

Interaktiv Säkerhet