Det finns många studier som visar hur otroligt effektivt det är att låta dina kunder berätta om dina produkter och tjänster. Men det finns också alltid risker med att använda användargenererat innehåll. Genom att effektivt moderera innehåll kan du hantera riskerna, och även få ytterligare fördelar.
När dina kunder skriver recensioner eller delar bilder och filmklipp om din produkt eller tjänst uppfattar andra konsumenter informationen som mer trovärdig och minnesvärd. Människor litar helt enkelt mer på andra människor än på företag. Allt fler vill därför uppmuntra användarna att dela den här typen av information.
Men när användare delar en bild där din produkt är med, eller ställer frågor till dina följare på dina sociala medier, finns alltid en risk att det drar till sig uppmärksamhet från nättroll. Ibland delar konsumenterna innehåll som inte passar med ditt företags värderingar. Det är då du behöver moderera innehållet. Men en effektiv moderering innebär inte bara att du håller borta skadligt material från webbplatsen. Det kan även ge dig andra fördelar.
Först och främst vill du så klart se till att ditt varumärke inte blir förknippat med något material som strider mot företagets värderingar. Genom moderering kan du se till att dina kanaler inte blir fyllda med kommentarer och material från till exempel nättroll som är ute efter att skada ditt varumärke, eller olämpligt innehåll av olika slag.
Genom att moderera och övervaka det innehåll som användarna lägger upp skyddar du inte bara ditt eget varumärke. Du skyddar även andra användare från att se material de inte önskat. En besökare som upplevt något obehagligt på din hemsida lär inte komma tillbaka. Hen lär inte heller rekommendera dig till sina bekanta.
När du börjar övervaka det material dina användare lägger upp kan du även börja kategorisera det. Då får du en djupare förståelse för dina användare och hur de interagerar med dina produkter och tjänster. På så sätt kan du bättre möta förväntningar och även skapa kundkluster på nya sätt.
När konsumenter märker att du har tillförlitlig information från andra användare tillgänglig blir de mer intresserade av ditt varumärke, vilket driver trafik. Även sökmotorer rankar användargenererat innehåll högre, vilket gör att du kommer högre upp i sökningar. Därmed driver man ännu mer trafik till dina kanaler.
Genom att låta användarna ta del i kampanjen genom en tävling, crowdsourca idéer eller ge betyg och omdömen får du ökad exponering i dina befintliga användares nätverk. Dina kampanjer kan på så sätt få en drastiskt ökad spridning. Dessutom med en ökad grad av tillförlitlighet då människor tenderar att lita mer på andra människor än på företag.
Självklart är det inte enkelt att direkt rekrytera personal för att börja moderera det innehåll som användarna skapar. Men det finns ett flertal tjänster och plattformar som hjälper till. Dessutom ser plattformarna till att du får just den ökade insikten i dina användares beteenden som kan hjälpa dig att ta nästa steg i utvecklingen av din marknadsföring. Genom en bra modereringstjänst kan du dessutom skala upp eller ner dina kampanjer efter behov. Du behöver aldrig oroa dig för under- eller överbemanning. Låt dina användare få bli en integrerad del av ditt varumärke, men se till att det är du som håller i ratten.
Interaktiv Säkerhet erbjuder en komplett modereringslösning för alla dina kanaler, och tjänsten är bemannad dygnet runt. Läs mera om våra tjänster här, och kontakta oss gärna för att diskutera en lösning som är anpassad just för dig.
Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.
Brådskande ärenden för befintliga kunder
Norrgatan 10, 432 41 Varberg
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80