INTERAKTIV SÄKERHETS BLOGG

Allas röst har betydelse.

En blogg om moderering, visselblåsning och trygghet på nätet

Moderera användargenererat innehåll - 5 fördelar

Det finns många studier som visar hur otroligt effektivt det är att låta dina kunder berätta om dina produkter och tjänster. Men det finns också alltid risker med att använda användargenererat innehåll. Genom att effektivt moderera innehåll kan du hantera riskerna, och även få ytterligare fördelar.

När dina kunder skriver recensioner eller delar bilder och filmklipp om din produkt eller tjänst uppfattar andra konsumenter informationen som mer trovärdig och minnesvärd. Människor litar helt enkelt mer på andra människor än på företag. Allt fler vill därför uppmuntra användarna att dela den här typen av information.

Men när användare delar en bild där din produkt är med, eller ställer frågor till dina följare på dina sociala medier, finns alltid en risk att det drar till sig uppmärksamhet från nättroll. Ibland delar konsumenterna innehåll som inte passar med ditt företags värderingar. Det är då du behöver moderera innehållet. Men en effektiv moderering innebär inte bara att du håller borta skadligt material från webbplatsen. Det kan även ge dig andra fördelar.

Här följer fem fördelar med att effektivt moderera användargenererat innehåll:

1. Skydda ditt varumärke

Först och främst vill du så klart se till att ditt varumärke inte blir förknippat med något material som strider mot företagets värderingar. Genom moderering kan du se till att dina kanaler inte blir fyllda med kommentarer och material från till exempel nättroll som är ute efter att skada ditt varumärke, eller olämpligt innehåll av olika slag.

2. Skydda dina besökare

Genom att moderera och övervaka det innehåll som användarna lägger upp skyddar du inte bara ditt eget varumärke. Du skyddar även andra användare från att se material de inte önskat. En besökare som upplevt något obehagligt på din hemsida lär inte komma tillbaka. Hen lär inte heller rekommendera dig till sina bekanta.

3. Förstå dina användare

När du börjar övervaka det material dina användare lägger upp kan du även börja kategorisera det. Då får du en djupare förståelse för dina användare och hur de interagerar med dina produkter och tjänster. På så sätt kan du bättre möta förväntningar och även skapa kundkluster på nya sätt.

4. Driv trafik och öka din SEO

När konsumenter märker att du har tillförlitlig information från andra användare tillgänglig blir de mer intresserade av ditt varumärke, vilket driver trafik. Även sökmotorer rankar användargenererat innehåll högre, vilket gör att du kommer högre upp i sökningar. Därmed driver man ännu mer trafik till dina kanaler.

5. Skala upp kampanjer

Genom att låta användarna ta del i kampanjen genom en tävling, crowdsourca idéer eller ge betyg och omdömen får du ökad exponering i dina befintliga användares nätverk. Dina kampanjer kan på så sätt få en drastiskt ökad spridning. Dessutom med en ökad grad av tillförlitlighet då människor tenderar att lita mer på andra människor än på företag.

Självklart är det inte enkelt att direkt rekrytera personal för att börja moderera det innehåll som användarna skapar. Men det finns ett flertal tjänster och plattformar som hjälper till. Dessutom ser plattformarna till att du får just den ökade insikten i dina användares beteenden som kan hjälpa dig att ta nästa steg i utvecklingen av din marknadsföring. Genom en bra modereringstjänst kan du dessutom skala upp eller ner dina kampanjer efter behov. Du behöver aldrig oroa dig för under- eller överbemanning. Låt dina användare få bli en integrerad del av ditt varumärke, men se till att det är du som håller i ratten.


Interaktiv Säkerhet erbjuder en komplett modereringslösning för alla dina kanaler, och tjänsten är bemannad dygnet runt. Läs mera om våra tjänster här, och kontakta oss gärna för att diskutera en lösning som är anpassad just för dig.

Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Dela artikeln
INTERAKTIV SÄKERHET WHISTLEBLOWER

Uppfyller ni kraven i visselblåsarlagen?

Enligt EU-direktivet och den svenska visselblåsarlagen måste alla organisationer med 50 eller fler anställda implementera en visselblåsarlösning. Vi hjälper er.

INTERAKTIV SÄKERHET MODERERING

Vi ger er kontroll

Interaktiv Säkerhet löser en säker och kostnadseffektiv modereringslösning för ert företag.

Kända visselblåsare: Dieselgate - avgasbluffen hos Volkswagen

Hur kan det gå när man hanterar en visselblåsare felaktigt? Volkswagens "dieselgate".

INTERAKTIV SÄKERHET BLOGG

Vad vill du läsa om nu…

Kända visselblåsare: Dieselgate - avgasbluffen hos Volkswagen

Hur kan det gå när man hanterar en visselblåsare felaktigt? Volkswagens "dieselgate".

Skydda dina anställda mot sexuella trakasserier

Om en anställd blir utsatt för sexuella trakasserier har du som arbetsgivare ett stort ansvar.

Kända visselblåsare: Penningtvättsskandalen i Danske Bank

Hur kan det gå när man hanterar en visselblåsare felaktigt? Kunde Danske Bank agerat annorlunda?

Interaktiv Säkerhet