INTERAKTIV SÄKERHETS BLOGG

Allas röst har betydelse.

En blogg om moderering, visselblåsning och trygghet på nätet

Så här fungerar moderering av innehåll

Att moderera sitt innehåll på nätet, oavsett om det är i sociala medier, forum eller kampanjer, är viktigare än någonsin. Men hur fungerar moderering egentligen i praktiken?

Målet med moderering

är att upptäcka och ta bort olämpligt och olagligt innehåll som kan skada ett företag eller varumärke. Att göra detta på egen hand kan vara svårt. Det kräver stora resurser för att hålla koll på alla plattformar dygnet runt.  

Den vanligaste lösningen är att anlita ett företag som sköter om er moderering. På så sätt får ni kontroll på vad som händer dygnet runt, alla dagar om året. Och ni behöver inte lägga egna resurser på att utföra arbetet.

Vilket typ av innehåll kan man moderera?

Moderering fungerar på allt innehåll på internet. Ofta handlar det om att ta bort olämpligt innehåll på diskussionsforum, kommentarer, sociala medier eller i digitala kampanjer.

Moderering av media

En av de vanligaste tjänsterna för moderering innefattar övervakning av artikelkommentarer. Där är det vanligt att spam, troll eller ännu värre dyker upp. I många uppdrag ingår även kontroll av bloggar, forum, bilder och videoklipp. Modereringen sker dygnet runt alla dagar i veckan. Företaget som står för modereringen rapporterar in till er kontaktperson om vad som pågår så att ni hela tiden har kontroll över läget.

Moderering av sociala medier

På så gott som alla sociala mötesplatser förekommer det hot, rasism, trakasserier och annat olämpligt innehåll. Som företag kan du få hjälp med att ha full kontroll på samtliga era sociala media så som Facebook, Youtube och Instagram. Moderering av sociala medier handlar ofta om att ta bort rasistiskt eller annat stötande innehåll. Det kan också vara radering av spam eller förhindra spridning av innehåll som bryter mot användarvillkoren.

Moderering av kampanjer

Ofta har man flera samtidiga kampanjer som rullar dygnet runt. Kampanjer ger förstås fantastiska möjligheter att förmedla en tjänst eller produkt. Kanske har du inte räknat med är att du måste också ha koll på vad som associeras med era kampanjer. I många digitala kampanjer vill man ge användarna möjlighet att exempelvis dela videoklipp eller bilder. Självklart ska man kunna göra det utan att oroa sig för att det sprids otillåtet material eller att troll vill sprida osanningar om er verksamhet. Här hjälper moderering till så att era kampanjer verkligen uppnår sitt syfte och mål.

Hur fungerar moderering?

Innan vi börjar ett uppdrag går vi tillsammans igenom med kunden vilka krav och förväntningar de har så att vi kan skräddarsy en perfekt lösning. Vi genomför både förhandsmoderering och efterhandsmoderering efter de riktlinjer som ni satt upp.

Allt inkommande material på exempelvis forum och bloggar kontrolleras av våra moderatorer. För att nå bästa resultat genomför vi på Interaktiv Säkerhet manuell moderering tillsammans med tekniska lösningar. Kombinationen av teknik och mänsklig analys resulterar i en snabb och effektiv service där ert företag hela tiden har full kontroll.

Alla våra moderatorer är utbildade och har gedigen erfarenhet av att arbeta med sociala mötesplatser. De är även utbildade av rikskriminalpolisen gällande pedofili och rasism.

Kostnadseffektiv tjänst

Som företag betalar ni endast för den belastning som arbetet faktiskt omfattar. Detta innebär att tjänsten är kostnadseffektiv både för små och stora företag. De flesta företag efterfrågar en löpande modereringstjänst för sina kanaler. Självklart kan du också använda tjänsten vid enstaka kampanjer eller andra tillfälliga behov.

Alla företag som har en närvaro i digitala medier måste ha koll på vad som får och inte får vara publicerat på internet. Att ha koll dygnet runt och alla dagar i veckan är ett arbete som vi gärna åtar oss. På så vis får ni stället fokusera på affärsdrivande insatser som bidrar till att ni når önskade resultat.

Kontakta oss, vi berättar gärna mer om lösningar anpassade för just er!

Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Dela artikeln
INTERAKTIV SÄKERHET WHISTLEBLOWER

Uppfyller ni kraven i visselblåsarlagen?

Enligt EU-direktivet och den svenska visselblåsarlagen måste alla organisationer med 50 eller fler anställda implementera en visselblåsarlösning. Vi hjälper er.

INTERAKTIV SÄKERHET MODERERING

Vi ger er kontroll

Interaktiv Säkerhet löser en säker och kostnadseffektiv modereringslösning för ert företag.

Kända visselblåsare: Dieselgate - avgasbluffen hos Volkswagen

Hur kan det gå när man hanterar en visselblåsare felaktigt? Volkswagens "dieselgate".

INTERAKTIV SÄKERHET BLOGG

Vad vill du läsa om nu…

Kända visselblåsare: Dieselgate - avgasbluffen hos Volkswagen

Hur kan det gå när man hanterar en visselblåsare felaktigt? Volkswagens "dieselgate".

Skydda dina anställda mot sexuella trakasserier

Om en anställd blir utsatt för sexuella trakasserier har du som arbetsgivare ett stort ansvar.

Kända visselblåsare: Penningtvättsskandalen i Danske Bank

Hur kan det gå när man hanterar en visselblåsare felaktigt? Kunde Danske Bank agerat annorlunda?

Interaktiv Säkerhet