Att moderera innehåll på sociala medier är mer aktuellt än någonsin. I dagens interaktiva värld sprids information snabbt på nätet och på sociala medier. Som företag krävs det därför att man har koll på sitt innehåll dygnet runt för att skydda sitt varumärke.
Den största risken kommer från användargenererat innehåll. För att inte ert varumärke ska bli associerat med olämpligt och skadligt innehåll som till exempel rasism, hot och trakasserier, krävs det att ni modererar ert innehåll i alla interaktiva kanaler, bland dem sociala medier.
Ju längre tid olämpligt eller skadligt innehåll finns på era sociala medier, desto större chans är det att innehållet får vidare spridning och skadar ert varumärke. Bestämt därför hur snabbt du vill att innehållet ska bort och sätt upp mål för ditt team och/eller en extern partner.
Ifall du har en handlingsplan redo för att hantera attacker och hot mot ert varumärke har du större chans att begränsa skadan. Förbered det du kan och svara också snabbt på kommentarer.
Börja med att moderera innehållet på sociala medier på det primära språket för era kunder. Sen gäller det också att granska innehållet på alla språk. Mycket skadligt innehåll kommer dessutom i form av bilder, video eller länkar. Ha koll på alla olika format.
Modererar du ännu det där videoklippet på Youtube ni publicerade 2016 som fortfarande får visningar och kommentarer? Bra, för det gäller att ha koll på samtliga sociala kanaler, och även de gamla inläggen.
Olika företag har olika sårbarheter. Sätt därför upp en handlingsplan för ert företag om vilket typ av innehåll som kan skada ert varumärke.
Många företag har inte kapaciteten att hantera ökad trafik på sina sociala kanaler. Här är det viktigt att ha ett fungerande system så att ni är redo.
Anlita en extern modereringstjänst som granskar ert innehåll. Då kan ni istället fokusera på att interagera med era kunder. Bestäm hur mycket ni vill budgetera och kontrollera om leverantören tar betalt per volym eller per timme.
Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.
Brådskande ärenden för befintliga kunder
Norrgatan 10, 432 41 Varberg
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80