Bedrägeri, dataskydd, efterlevnad och kryptering. Ord som dessa och många fler dyker ofta upp när man pratar om visselblåsning och visselblåsarsystem. Vår ordlista tar upp några av de vanligaste termerna och förklarar vad de betyder. Detta är del ett av ordlistan – här kan du läsa vidare i del två.
En form av yrkesetik som undersöker etiska principer och moraliska problem som kan uppstå i en affärsmiljö. Affärsetik är relevant för både individer och hela organisationer och baserar sig både på lag såväl som praxis och riktlinjer.
Möjligheten att lämna in information om något som hänt via avsedd visselblåsarkanal, utan att behöva uppge namn eller annan personlig information.
Bedrägeri på arbetsplatsen är ett brottsligt förfarande där man avsiktligt vilseleder någon med syfte att själv få en orättvis eller olaglig ekonomisk fördel.
Ett behov av dataskydd uppstår alltid när man samlar in, lagrar, använder och slutligen raderar information som kan identifiera en person eller annan känslig information, i digital eller fysisk form. Dataskydd är helt avgörande när man skapar ett visselblåsarsystem eller visselblåsarfunktion. Man måste behandla den information som visselblåsaren ger enligt det överenskomna syftet och lagens krav.
Diskriminering på arbetsplatsen är när en person eller en grupp blir negativt särbehandlad på grund av kön, etnicitet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religiös eller politisk åsikt med mera.
Efterlevnad eller regelefterlevnad (eng. Compliance) betyder att anpassa sig efter regler, lagar, standarder eller policys.
En extern rapporteringskanal gör det möjligt att slå larm till en statlig myndighet som regeringen utsett. Visselblåsare kan välja att vända sig till en extern kanal om man försökt rapportera internt men inte fått gensvar eller ingenting hänt, om organisationen inte har något system för visselblåsning, om man är rädd för repressalier eller tror att en intern anmälan inte förändrar något.
Dataskyddslagen (eng. the EU General Data Protection Regulation). EU-förordningen reglerar från och med 25.5.2018 användning och hantering av personuppgifter inom unionen. Organisationens visselblåsarsystem måste också beakta GDPR.
De åtgärder man vidtar för att hindra att information kan användas av obehöriga, förändras eller förstöras, men ändå finnas tillgänglig när den behövs. Kan användas för både fysiska och elektroniska data.
När en anställd eller annan person med insyn i organisationen lämnar en rapport via företagets eget rapporteringssystem eller visselblåsarkanal.
En situation där det uppstår en konflikt mellan personligt intresse och arbetsgivarens intresse i en fråga. Om du inte agerar i arbetsgivarens intresse i en given fråga rör det sig om en intressekonflikt. Se även ”jäv”.
En beslutssituation där man kan anse en person vara partisk eller där det förekommer omständigheter (till exempel ägarskap) som gör att man saknar förtroende för personens opartiskhet. En jävig person får inte vara med om att fatta beslutet eller delta i förberedelserna för beslutet.
Ändamålet med konkurrenslagar är att undanröja och motverka hinder för en effektiv och rättvis konkurrens, ofta till fördel för konsumenten. EU:s konkurrenspolitik ser till att konkurrensen på den inre marknaden inte blir snedvriden och att man tillämpar liknande regler för samtliga företag som verkar på marknaden. EU-lagstiftningen omfattar både olagliga kontakter och avtal (karteller) samt missbruk av dominerande ställning (antitrust).
Missbruk av inflytande eller offentlig makt för egen, privat vinning. Att ge eller ta emot en gåva i syfte att påverka ett beslut är korruption. Se också ”intressekonflikt”.
Krypterade data förvandlar information till en kod, som inte kan läsas av andra än mottagaren. Kryptering är ett av de viktigaste sätten att upprätthålla dataskyddet.
En muta kan vara en gåva, tjänst eller annan liknande förmån som man ger eller tar emot i utbyte mot positiv särbehandling.
⮞ Läs mer i Ordlista – del två.
Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.
Brådskande ärenden för befintliga kunder
Norrgatan 10, 432 41 Varberg
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80