Även om lagens krav varierar mellan olika länder är målet med att skapa en bra visselblåsarpolicy ändå det samma. Man vill skapa en företagskultur av tillit och förtroende, där medarbetarna också vågar lyfta fram de problem som finns.
En visselblåsarpolicy ser man oftast idag som en mycket viktig och självklar del av organisationens interna kontrollsystem, mycket på grund av lagstiftning och nya regelverk inom compliance-området. Det gäller både offentliga och privata organisationer och även aktörer inom tredje sektorn, så som föreningar och icke-vinstdrivande organisationer.
Sveriges nya visselblåsarlag som bygger på EU:s direktiv om bättre skydd för visselblåsare har fått utvecklingen att ta ytterligare ett steg framåt. Den ställer krav på att alla organisationer med fler än 50 anställda ska inrätta säkra och anonyma visselblåsarkanaler.
Målet med en bra visselblåsarpolicy är att bygga en positiv kultur av förtroende och integritet inom organisationen. Policyn ska uppmuntra till etiskt uppförande och en företagskultur där alla känner sig trygga med att rapportera oegentligheter och problem i ett tidigt skede. Visselblåsarpolicyn kan också innehålla hänvisningar till aktuell lagstiftning, till företagets Code of Conduct eller övriga policys inom regelefterlevnad. En bra visselblåsarpolicy får dock inte endast bli en produkt av lagens krav.
Naturligtvis är det viktigt att ha tydliga policys där man också säkerställer efterlevnad speciellt när det handlar om olagliga aktiviteter, missförhållanden som hotar medarbetarna eller allmänhetens säkerhet eller som äventyrar företagets ställning på något sätt.
Men om konsekvenserna även för mindre allvarliga beteenden upplevs som orimligt stränga, kan det snarare påverka medarbetarna att inte rapportera. I en bra policy tar man därför tydligt upp exempel på otillbörligt beteende och vilka disciplinära konsekvenser sådant beteende kommer att få, med konkreta exempel på rimliga åtgärder.
En bra policy löser varken visselblåsarens eller organisationens problem, men är ändå ett viktigt första steg. En bra visselblåsarpolicy som man kommunicerar ut till alla som den omfattar, lägger grunden till en transparent och rättvis process där det blir tydligt vart man kan vända sig och vilka problem man kan ta upp. Det är viktigt för att medarbetarna ska kunna känna förtroende för processen och våga lämna in rapporter.
Idag har en bra visselblåsarpolicy därmed en självklar plats i företagets etiska arbete, där man också bör se till att utbilda alla medarbetare i företagets värderingar och ta upp problem som är unika för den egna organisationen.
Läs också: Kom igång med visselblåsarfunktion
Interaktiv Säkerhet har jobbat med visselblåsartjänster i mer än 10 år. Vi erbjuder en komplett visselblåsarlösning och mottagartjänst av ärenden. Vi kan även hjälpa er med en mall för att skapa en bra visselblåsarpolicy, om ni så önskar. Kontakta oss för att få veta mer eller boka en gratis demo!
Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.
Brådskande ärenden för befintliga kunder
Norrgatan 10, 432 41 Varberg
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80