I dagens samhälle så lämnar en avliden person inte bara en massa fysiska ägodelar efter sig. Ofta finns deras profiler kvar i sociala medier, där konton inte automatiskt försvinner bara för att någon lämnat livet på jorden. I vår guide får du hjälp och konkreta tips hur du kan hantera en avliden persons konto på sociala medier.
Trots att vi alla en dag kommer upphöra att existera är det inte självklart att vi gör det i digital form. De flesta av oss lämnar många digitala spår efter oss. Om en när anhörig till dig har gått bort är det mycket att tänka på och alla hanterar vi sorgen olika. Att se en avliden persons profil på sociala medier dyka upp i tid och otid kan vara en smärtsam påminnelse om att den inte längre är bland oss – eller så blir det en slags tröst.
På flera plattformar finns det funktioner där du själv kan förbereda vad som ska hända med kontot vid din bortgång. Det kan vara ett schysst sätt för att underlätta för dina anhöriga. Med förberedelser blir det mindre jobb att hantera den avlidna personens konton på sociala medier.
På Facebook kan du till exempel gå in under ’Inställningar’ följt av ’Kontoägarskap och kontokontroll’. Klicka sedan in på fliken ’Inställningar för minneskonto’. Där kan du dels välja en efterlevande kontaktperson, det vill säga någon som hanterar ditt konto efter att du gått bort. Du kan också välja om du vill att kontot raderas efter din bortgång, eller om det ska finnas kvar som ett minneskonto.
Livsarkivet (Svenska begravningsbyråers förbund) och Vita arkivet (Fonus) är företag som samarbetar med begravningsbyråer över hela landet. I dödsboets namn kan de avsluta konton. Det går också att lämna testamenten och annan information hos dem, både digitalt och i fysisk form.
Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.
Brådskande ärenden för befintliga kunder
Norrgatan 10, 432 41 Varberg
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80
[email protected]
+46 (0)707 39 03 80