Interaktiv Säkerhets guider

Så kan du hantera en avliden anhörigs konto på sociala medier

I dagens samhälle så lämnar en avliden person inte bara en massa fysiska ägodelar efter sig. Ofta finns deras profiler kvar i sociala medier, där konton inte automatiskt försvinner bara för att någon lämnat livet på jorden. I vår guide får du hjälp och konkreta tips hur du kan hantera en avliden persons konto på sociala medier.

Trots att vi alla en dag kommer upphöra att existera är det inte självklart att vi gör det i digital form. De flesta av oss lämnar många digitala spår efter oss. Om en när anhörig till dig har gått bort är det mycket att tänka på och alla hanterar vi sorgen olika. Att se en avliden persons profil på sociala medier dyka upp i tid och otid kan vara en smärtsam påminnelse om att den inte längre är bland oss – eller så blir det en slags tröst.

Hantera en avliden anhörigs konton på olika sociala medier – så gör du:

Facebook:

  • Du kan skapa en minnessida. Om Facebook får information om att någon gått bort är det företagets policy att göra om användarkontot till ett minneskonto. Enligt Facebook själva är minneskontot tänkt som en plats på Facebook där anhöriga kan samlas och minnas personen.

    Under förutsättning att den avlidna personen inte begärt att få sitt konto borttaget innan sin bortgång kan du begära att man gör om en familjemedlem eller väns konto till en minnessida genom att fylla i detta formulär. Som administratör för minnessidan har du möjlighet att ladda ner alla bilder, filer och inlägg personen har gjort i en stor fil.

  • Eller så kan du ta bort kontot helt och hållet. Om Facebook ska kunna ta bort din närståendes konto måste du tillhandahålla dokumentation som bekräftar att du är en nära släkting eller testamentsexekutor för kontoinnehavaren.

Instagram:

  • Påminner mycket om Facebook. Eftersom Facebook även äger Instagram har de också en liknande service för efterlevande. Man kan göra om Instagramprofilen till en minnessida, eller ta bort den helt.

Twitter:

  • Som nära anhörig kan du begära att Twitter tar bort kontot. Begäran om att ta bort kontot på Twitter sker via ett engelskspråkigt formulär.

Snapchat:

  • Även här går det att få radera ett konto. Via Snapchat-support kan man rapportera konton för en mängd olika problem. Ett av alternativen de erbjuder i sin lista är ”den här användaren är avliden”.

Linkedin:

  • Ta bort eller gör till minnessida. Även på LinkedIn kan du som anhörig begära att man gör om kontot till en minnessida eller stänger det.

Det går att förbereda sig

På flera plattformar finns det funktioner där du själv kan förbereda vad som ska hända med kontot vid din bortgång. Det kan vara ett schysst sätt för att underlätta för dina anhöriga. Med förberedelser blir det mindre jobb att hantera den avlidna personens konton på sociala medier.

På Facebook kan du till exempel gå in under ’Inställningar’ följt av ’Kontoägarskap och kontokontroll’. Klicka sedan in på fliken ’Inställningar för minneskonto’. Där kan du dels välja en efterlevande kontaktperson, det vill säga någon som hanterar ditt konto efter att du gått bort. Du kan också välja om du vill att kontot raderas efter din bortgång, eller om det ska finnas kvar som ett minneskonto.

Livsarkivet (Svenska begravningsbyråers förbund) och Vita arkivet (Fonus) är företag som samarbetar med begravningsbyråer över hela landet. I dödsboets namn kan de avsluta konton. Det går också att lämna testamenten och annan information hos dem, både digitalt och i fysisk form.

Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Dela artikeln
INTERAKTIV SÄKERHET GUIDER

Vad vill du läsa om nu…

Så uppfyller ni kraven i visselblåsarlagen

För att uppfylla kraven i visselblåsarlagen behöver ni ha ett säkert visselblåsarsystem för intern rapportering.

Vad innebär penningtvätt? 

Penningtvätt är en process där man avser att dölja intäkter från olaglig verksamhet och omvandla dem till legitima medel.

Vad innebär den nya visselblåsarlagen för er?

Är ni en organisation med fler än 50 anställda? Då omfattas ni av den nya visselblåsarlagen.

Vad innefattar data- och informationssäkerhet?

Den ökade användningen av digitala enheter har gjort data- och informationssäkerhet till en absolut nödvändighet.

Vad är skillnaden mellan konfidentiell och anonym rapportering?

Konfidentiell och anonym rapportering ses ofta som synonymer, men det är två olika sätt att hantera visselblåsarrapporter.

Code of Conduct: Vad är en uppförandekod?

En uppförandekod kan vara ett effektivt verktyg för att främja etiskt beteende och efterlevnad inom organisationen.

Interaktiv Säkerhet
Boka ett möte

KONTAKTA OSS !

Vårt team är redo att svara på dina frågor. Boka ett gratis möte eller demonstration av vårt system genom att fylla i formuläret nedan, så kontaktar vi dig så snart som möjligt!