Interaktiv Säkerhets guider

Checklista: Hur hantera näthat?

Näthat är ett ganska så omfattande begrepp som handlar om elaka kommentarer som hot och trakasserier på internet. Att hantera näthat är svårt och det kan göra väldigt ont för dig som blivit utsatt. Idag kikar vi närmre på hur du kan agera och vad du som utsatt kan göra.

Näthat är ett samlat namn för när någon hotar, mobbar, trakasserar eller kränker någon annan på nätet. Ofta handlar näthat om sårande och hatiska kommentarer på sociala medier. Ibland kan det handla om att någon sprider falska rykten, förnedrande bilder och filmer. Alla har rätt att säga vad de tycker på nätet MEN man får inte glömma att det finns gränser. Ingen ska behöva bli hotad, hatad och kränkt. Det är aldrig okej.

Hur uppträder du på nätet? Tänk på detta:

  • Ord kan lätt misstolkas. Ibland kanske något är menat som ett skämt men när man skriver kan andra lätt missförstå dig. Den som läser det kan bli ledsen och orolig. Skriv aldrig något hotfullt, elakt eller kränkande. Utan att du tänker på det kan du faktiskt begå ett brott.

  • En bra grundregel kan vara att aldrig skriva något som du inte hade kunnat säga direkt till en person. Glöm inte att det skrivna ordet kan få en oväntad och mycket stor spridning, vare sig du vill eller inte.

  • Tänk dig för både en och två gånger innan du lägger upp en bild. Bilder försvinner aldrig från nätet. En bild som du lagt upp kan lätt spridas och man vet aldrig hur andra kan använda den. Lägg inte upp bilder du inte kan stå för. Det är inte bara den som lagt ut den brottsliga bilden eller kommentaren som begår ett brott. Det gör också den som sprider den genom att dela eller re-tweeta den.

Hantera näthat – Detta kan du som utsatt göra:

  • Samla så mycket bevis som du kan! Ta skärmdumpar på ex. hatiska kommentarer och spara mejl. Visa gärna allt ditt material för någon – då har du ett vittne på att du inte manipulerat originalen. Spara både digitalt och på papper. Även om det känns jobbigt att spara allt, så är det oerhört viktigt för att kunna ta det vidare.

  • Vänta inte med att kontakta polisen. Om du varit utsatt för näthat är det viktigt att du så snabbt som möjligt anmäler det till polisen. Att du inte väntar för länge kan vara helt avgörande! Ofta behöver polisen kontakta internetoperatören och begära ut informationen därifrån. Du kan också berätta för polisen om du känner dig otrygg. Berätta om du tror att du kan bli utsatt igen. Polisen har en särskild brottsoffer- och personsäkerhetsverksamhet som bedömer och fattar beslut om skydd utifrån olika personers hotbild.

  • Om någon skrivit något dumt om dig kan du vända dig direkt till nättjänsten som publicerat innehåller, ex. Facebook, Twitter eller Instagram. Anmäl det inträffade och be dem ta bort bilden eller kommentaren.

  • Ta hjälp. Det är många känslor som kommer när man blir utsatt för näthat. Det kan handla om skam, rädsla, sårbarhet eller utmattning. Att själv hantera dessa känslor kan vara svårt. Det finns flera olika myndigheter och organisationer som kan erbjuda brottsdrabbade kostnadsfri hjälp, stöd och rådgivning.

Du kan kontakta organisationer som:

Läs också vår guide för föräldrar om gromning på sociala medier.

Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Dela artikeln
INTERAKTIV SÄKERHET GUIDER

Vad vill du läsa om nu…

Så kan du hantera en avliden anhörigs konto på sociala medier

Ofta finns våra nära och käras digitala profiler kvar, även efter att de har gått bort. I vår guide hjälper vi dig att hantera dem.

Så kan du hantera ditt konto på LinkedIn

På LinkedIn kan du använda olika inställningar eller välja att ta bort ditt konto helt.

Guide: Så skyddar du dina konton på sociala medier

Med några enkla, förebyggande insatser kan du hålla dina konton på sociala medier säkra och förhindra att de blir hackade.

Gromning på sociala medier: Guide för föräldrar

Som förälder kan du göra en hel del för att förebygga att ditt barn råkar illa ut. Du kan också stärka och hjälpa om barnet blivit utsatt.

Så gör du om du utsätts för trakasserier på sociala medier

Vi har samlat våra bästa tips på vad du ska göra om du utsätts för näthat och trakasserier på sociala medier.

Implementera visselblåsarsystem i Sverige: 6 tips

Läs våra 6 tips om processen med att implementera ett visselblåsarsystem som medarbetarna vågar lita på.

Interaktiv Säkerhet