Interaktiv Säkerhets guider

Så kan du anmäla trakasserier på sociala medier

Sociala medier är fantastiska när alla är vänliga och håller sig till spelreglerna, men tyvärr händer det också att personer går över gränserna och uttrycker sig på ett sätt som inte är acceptabelt i något sammanhang. Följ våra enkla steg för steg-instruktioner för att anmäla trakasserier på sociala medier om du utsatts för hot eller kränkningar på någon av de största plattformarna som till exempel:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Snapchat
  • Tiktok

Så kan du anmäla trakasserier på Facebook:

På Facebook kan man ofta anmäla olämpligt innehåll genom att klicka på de tre punkterna i övre högra hörnet av inlägg, kommentarer, foton, sidor, profiler med mera.

För att anmäla ett kränkande inlägg i en Facebook-grupp:

  1. Klicka på de tre punkterna och välj Hitta support eller anmäl inlägg
  2. Välj sedan det alternativ som bäst beskriver hur inlägget bryter mot reglerna
  3. Följ sedan anvisningarna för olika typer av anmälningar

För att anmäla ett privat meddelande som skickats till dig:

  1. Öppna först konversationen du vill anmäla
  2. Klicka sedan på personens eller chattens namn och välj Någonting är fel
  3. Välj sedan den kategori som bäst motsvarar problemet och klicka på Skicka feedback och sedan ”Klar”.
    Den anmälda personen kommer inte att få veta vem som har gjort anmälan
  4. Du kan också blockera personen genom att välja Blockera på Messenger och Blockera.
    En person som blockerats på Messenger kan inte längre kontakta dig via Messenger eller i Facebook-chatten

Så kan du anmäla trakasserier på Instagram:

Om du själv har ett konto på Instagram och blir utsatt för trakasserier kan du göra på följande sätt.

För att anmäla en profil eller ett inlägg:

  1. Klicka på de tre punkterna till höger ovanför inlägget eller profilen
  2. Välj Anmäl
  3. Följ sedan anvisningarna

För att anmäla en kommentar:

  1. Tryck först på pratbubblan under inlägget för att få fram kommentarsfältet
  2. Håll sedan nere på kommentaren (Android) eller swipea vänster över kommentaren (iOS).
  3. Tryck på utropstecknet som kommer fram
  4. Välj mellan Skräppost eller bluff eller Stötande innehåll.
    Välj sedan det alternativ som bäst beskriver hur inlägget bryter mot reglerna

Om det är en kommentar på ditt eget inlägg kan du också välja att ta bort kommentaren genom att trycka på papperskorgen som kommer upp i stället för utropstecknet. Tänk på att det även kan vara bra att ta en skärmbild av kommentaren och spara den om du vill polisanmäla innehållet.

För att anmäla meddelanden som skickats via Instagram Direct:

  1. Tryck och håll ner på meddelandet
  2. Klicka sedan på Anmäl och välj det alternativ som stämmer bäst

Om du inte har ett eget konto på Instagram men ändå vill anmäla innehåll kan du använda dig av Instagrams eget formulär.

Så kan du anmäla trakasserier på Twitter:

För att anmäla en profil:

  1. Gå först in på profilen och klicka sedan på de tre punkterna uppe till höger
  2. Välj sedan Anmäl och följ anvisningarna

För att anmäla en tweet:

  1. Klicka på nedåtpilen uppe till höger i inlägget
  2. Välj sedan Anmäl tweet och följ anvisningarna

För att anmäla ett meddelande som skickats via Direct Message:

  1. Tryck och håll nere över meddelandet
  2. Klicka sedan på Anmäl meddelande och följ anvisningarna
  3. För att anmäla en hel chatt går du in i konversationen och klickar på symbolen med ett utropstecken uppe till höger. Där kan du välja Anmäl användare. Följ sedan ytterligare anvisningar

Så kan du anmäla trakasserier på Snapchat:

För att anmäla en användare:

  1. Gå först in på personens profil och klicka på de tre punkterna i övre högra hörnet
  2. Klicka sedan på Anmäl

För att anmäla en snap eller story:

  1. Tryck på den och håll nere tills en flagga visas i vänstra hörnet
  2. Klicka på flaggan och följ sedan anvisningarna

Så kan du anmäla trakasserier på TikTok:

För att anmäla ett problem:

  1. Välj Profile nere till höger
  2. Tryck på ikonen med tre linjer eller tre punkter i övre högra hörnet
  3. Klicka på Report a problem och välj sedan ett ämne
  4. Följ anvisningarna i appen för att skicka in din rapport
    Om det inte löser problemet kan du svara Nej på frågan Is your problem resolved?
  5. Klicka sedan på Still have problem för att kontakta TikTok med mera info om ditt problem

För att rapportera ett Direct Message:

  1. Öppna meddelandet
  2. Klicka på de tre punkterna i övre högra hörnet
  3. Välj Rapportera och följ sedan instruktionerna

För att blockera en användare:

  1. Gå in på personens profil
  2. Klicka på de tre punkterna i övre högra hörnet
  3. Välj Rapportera och följ sedan anvisningarna i appen

Du kan också blockera flera användare samtidigt:

  1.  Tryck och håll ner på en kommentar eller klicka på symbolen med en penna i övre vänstra hörnet för att öppna en meny
  2. Klicka sedan på Manage multiple comments
  3. Välj upp till 100 kommentarer
  4. Klicka på More och sedan Block accounts

Blockerade användare kan inte se dina videos eller kontakta dig genom meddelanden, kommentarer, följa dig eller gilla ditt innehåll.


Läs också gärna våra guider för att ta bort dina konton på sociala medier

Har du frågor om artikeln eller andra funderingar, kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Dela artikeln
INTERAKTIV SÄKERHET WHISTLEBLOWER

Uppfyller ni kraven i visselblåsarlagen?

Enligt EU-direktivet och den svenska visselblåsarlagen måste alla organisationer med 50 eller fler anställda implementera en visselblåsarlösning. Vi hjälper er.

INTERAKTIV SÄKERHET MODERERING

Vi ger er kontroll

Interaktiv Säkerhet löser en säker och kostnadseffektiv modereringslösning för ert företag.

Gromning på sociala medier: Guide för föräldrar

Som förälder kan du göra en hel del för att förebygga att ditt barn råkar illa ut. Du kan också stärka och hjälpa om barnet blivit utsatt.

INTERAKTIV SÄKERHET GUIDER

Vad vill du läsa om nu…

Gromning på sociala medier: Guide för föräldrar

Som förälder kan du göra en hel del för att förebygga att ditt barn råkar illa ut. Du kan också stärka och hjälpa om barnet blivit utsatt.

Så gör du om du utsätts för trakasserier på sociala medier

Vi har samlat våra bästa tips på vad du ska göra om du utsätts för näthat och trakasserier på sociala medier.

Implementera visselblåsarsystem i Sverige: 6 tips

Läs våra 6 tips om processen med att implementera ett visselblåsarsystem som medarbetarna vågar lita på.

Hur hanterar man näthat och trakasserier?

Rör man sig på nätet idag är det tyvärr vanligt att bli utsatt för det vi med ett samlingsnamn kallar för näthat.

Därför ska du hosta din visselblåsarlösning i Sverige

Efter Schrems II är det viktigare än någonsin att hosta din visselblåsarlösning i Sverige eller annat land inom EU/EES.

Så kan du ta bort ditt konto på TikTok

Om du känner dig klar med TikTok kan du välja mellan att ta bort ditt konto för alltid eller inaktivera det för en viss tid.

Interaktiv Säkerhet