Sociala medier är fantastiska när alla är vänliga och håller sig till spelreglerna, men tyvärr händer det också att personer går över gränserna och uttrycker sig på ett sätt som inte är acceptabelt i något sammanhang. Följ våra enkla steg för steg-instruktioner för att anmäla trakasserier på sociala medier om du utsatts för hot eller kränkningar på någon av de största plattformarna som till exempel:
- Facebook
- Instagram
- Twitter
- Snapchat
- Tiktok
Så kan du anmäla trakasserier på Facebook:
På Facebook kan man ofta anmäla olämpligt innehåll genom att klicka på de tre punkterna i övre högra hörnet av inlägg, kommentarer, foton, sidor, profiler med mera.
För att anmäla ett kränkande inlägg i en Facebook-grupp:
- Klicka på de tre punkterna och välj Hitta support eller anmäl inlägg
- Välj sedan det alternativ som bäst beskriver hur inlägget bryter mot reglerna
- Följ sedan anvisningarna för olika typer av anmälningar
För att anmäla ett privat meddelande som skickats till dig:
- Öppna först konversationen du vill anmäla
- Klicka sedan på personens eller chattens namn och välj Någonting är fel
- Välj sedan den kategori som bäst motsvarar problemet och klicka på Skicka feedback och sedan ”Klar”.
Den anmälda personen kommer inte att få veta vem som har gjort anmälan - Du kan också blockera personen genom att välja Blockera på Messenger och Blockera.
En person som blockerats på Messenger kan inte längre kontakta dig via Messenger eller i Facebook-chatten
Så kan du anmäla trakasserier på Instagram:
Om du själv har ett konto på Instagram och blir utsatt för trakasserier kan du göra på följande sätt.
För att anmäla en profil eller ett inlägg:
- Klicka på de tre punkterna till höger ovanför inlägget eller profilen
- Välj Anmäl
- Följ sedan anvisningarna
För att anmäla en kommentar:
- Tryck först på pratbubblan under inlägget för att få fram kommentarsfältet
- Håll sedan nere på kommentaren (Android) eller swipea vänster över kommentaren (iOS).
- Tryck på utropstecknet som kommer fram
- Välj mellan Skräppost eller bluff eller Stötande innehåll.
Välj sedan det alternativ som bäst beskriver hur inlägget bryter mot reglerna
Om det är en kommentar på ditt eget inlägg kan du också välja att ta bort kommentaren genom att trycka på papperskorgen som kommer upp i stället för utropstecknet. Tänk på att det även kan vara bra att ta en skärmbild av kommentaren och spara den om du vill polisanmäla innehållet.
För att anmäla meddelanden som skickats via Instagram Direct:
- Tryck och håll ner på meddelandet
- Klicka sedan på Anmäl och välj det alternativ som stämmer bäst
Om du inte har ett eget konto på Instagram men ändå vill anmäla innehåll kan du använda dig av Instagrams eget formulär.
För att anmäla en profil:
- Gå först in på profilen och klicka sedan på de tre punkterna uppe till höger
- Välj sedan Anmäl och följ anvisningarna
För att anmäla en tweet:
- Klicka på nedåtpilen uppe till höger i inlägget
- Välj sedan Anmäl tweet och följ anvisningarna
För att anmäla ett meddelande som skickats via Direct Message:
- Tryck och håll nere över meddelandet
- Klicka sedan på Anmäl meddelande och följ anvisningarna
- För att anmäla en hel chatt går du in i konversationen och klickar på symbolen med ett utropstecken uppe till höger. Där kan du välja Anmäl användare. Följ sedan ytterligare anvisningar
Så kan du anmäla trakasserier på Snapchat:
För att anmäla en användare:
- Gå först in på personens profil och klicka på de tre punkterna i övre högra hörnet
- Klicka sedan på Anmäl
För att anmäla en snap eller story:
- Tryck på den och håll nere tills en flagga visas i vänstra hörnet
- Klicka på flaggan och följ sedan anvisningarna
Så kan du anmäla trakasserier på TikTok:
För att anmäla ett problem:
- Välj Profile nere till höger
- Tryck på ikonen med tre linjer eller tre punkter i övre högra hörnet
- Klicka på Report a problem och välj sedan ett ämne
- Följ anvisningarna i appen för att skicka in din rapport
Om det inte löser problemet kan du svara Nej på frågan Is your problem resolved? - Klicka sedan på Still have problem för att kontakta TikTok med mera info om ditt problem
För att rapportera ett Direct Message:
- Öppna meddelandet
- Klicka på de tre punkterna i övre högra hörnet
- Välj Rapportera och följ sedan instruktionerna
För att blockera en användare:
- Gå in på personens profil
- Klicka på de tre punkterna i övre högra hörnet
- Välj Rapportera och följ sedan anvisningarna i appen
Du kan också blockera flera användare samtidigt:
- Tryck och håll ner på en kommentar eller klicka på symbolen med en penna i övre vänstra hörnet för att öppna en meny
- Klicka sedan på Manage multiple comments
- Välj upp till 100 kommentarer
- Klicka på More och sedan Block accounts
Blockerade användare kan inte se dina videos eller kontakta dig genom meddelanden, kommentarer, följa dig eller gilla ditt innehåll.
Läs också gärna våra guider för att ta bort dina konton på sociala medier