Interaktiv Säkerhet

Moderering

Så här skyddar du ditt varumärke på sociala medier

Under åren som vi har arbetat har vi samlat på oss spetskunskap och erfarenhet som vi gärna vill dela med oss av. Här har vi samlat artiklar om whistleblowing och moderering som vi hoppas du kommer tycka är givande och intressanta.

Vår vision är att dessa texter ska hjälpa dig genom djungeln av visselblåsartjänster så att du kan hitta den bästa informationen anpassad till dig och gärna starta en diskussion med oss. 

TILLBAKA TILL BLOGGEN

Sociala medier är fantastiskt på många sätt, när det används till vad det är ämnat för - att skapa engagemang och delaktighet. Och det är så enkelt att skapa en närvaro. Allt du behöver är ett konto, innehåll och sen är du igång. Men hur skyddar du ditt varumärke i sociala medier på bästa sätt så att det inte associeras med något som kan skada verksamheten?

En närvaro på sociala medier ger ert företag möjlighet att ha en aktiv dialog både med prospekts och kunder. Ni kan där stärka ert varumärke och använda plattformen för att hitta tvillingar till er existerande kundbas. Att dra igång diskussioner är spännande och kan ge uppslag till nya idéer och höra vad kunderna tycker om er verksamhet. Men samtidigt gäller det att ha koll på att kommentarer och innehåll som delas inte är olämpligt eller stötande. Tyvärr förekommer det både trakasserier, hot, rasism och annat olagligt.  

Exempelvis har sociala mediejätten Facebook varit i blåsvädret senaste tiden och anklagats för att misslyckats med att ta bort våldsamt och extremistiskt innehåll från sin sajt. De har nu 7.500 anställda som jobbar endast med moderering för att säkerställa att sajten inte innehåller hatiskt, rasistiskt eller annat olämpligt innehåll.

Så hur skyddar ni ert varumärke på sociala medier?

Det bästa sättet är att övervaka och moderera ert innehåll och kommentarer på era sociala medier. På så sätt kan ni upptäcka eventuella problem och om det finns olämpligt innehåll som associeras med ert varumärke. Innehåll sprids otroligt snabbt på kanaler som Facebook, Instagram och Youtube och då inte bara sådant som är direkt olagligt. Även andra kommentarer kan skada verksamheten som fejk news, obefogad kritik eller annan ryktesspridning. Det gäller att ha koll dygnet runt alla dagar i veckan.

Ett bra upplägg är att dels själv ha koll på sina sociala medier men att komplettera med en modereringstjänst från ett externt bolag. Ni själva kan fokusera på att interagera och hålla en dialog med era kunder medan företaget som sköter modereringen håller ständig koll på kommentarer och tar bort innehåll som är stötande och olämpligt.


Vi på Interaktiv Säkerhet utför bland annat:

  • kontroll av den dagliga aktiviteten på samtliga sociala kanaler

  • kontroll av kommentarer på flera olika språk

  • moderering av Facebook, Instagram, Youtube m.fl.

  • kontroll av marknadsföring och tävlingar

  • förhindrar spridning av falska varor

  • radering av spam och stötande innehåll

  • innehållsmoderering