Interaktiv Säkerhet

Moderering

Håll koll på kommentarsfältet, för det kan dra ner ditt rykte

Under åren som vi har arbetat har vi samlat på oss spetskunskap och erfarenhet som vi gärna vill dela med oss av. Här har vi samlat artiklar om whistleblowing och moderering som vi hoppas du kommer tycka är givande och intressanta.

Vår vision är att dessa texter ska hjälpa dig genom djungeln av visselblåsartjänster så att du kan hitta den bästa informationen anpassad till dig och gärna starta en diskussion med oss. 

TILLBAKA TILL BLOGGEN

Tillåter du kommentarer på de inlägg du gör i dina kanaler? I sådana fall bör du även se till att moderera dessa. En studie från Center for Media Engagement visar nämligen att hätska och otrevliga kommentarer kan dra ner ryktet för sajten och göra att dina besökare ser din sajt som mindre värdefull.

I undersökningen lät forskarna 1500 personer läsa inlägg och kommentarsfält, och sedan bedöma hur sajten uppfattades som helhet, vilket värde man tilldömde sajten samt hur lojala de kände sig gentemot sajten. För de som huvudsakligen fick se otrevliga eller ociviliserade kommentarer var uppfattningarna om sajten signifikant lägre än för de som huvudsakligen fick se trevliga och civiliserade kommentarer.

LÄS OCKSÅ: 6 sätt att moderera användargenererat innehåll

Flera sajter har gjort försök med att låta den som skrivit inlägget starta kommentarsfältet i en civil och trevlig ton, eller att lyfta fram goda exempel. Detta kan till viss del hjälpa, men otrevliga kommentarer dyker fortfarande upp förhållandevis frekvent även när dessa åtgärder vidtagits. Lösningen är därför att ha någon form av moderering för dina kommentarsfält, så dessa inte drar ner din sajts rykte.

Hur ska då modereringen gå till?

Det vanligaste sättet att börja är att ha en person som går igenom de olika flödena och rensar bort kommentarer som inte passar in. Det är dock bara möjligt så länge det är ett begränsat engagemang från följarna, eller ett begränsat antal inlägg som görs på sajten. Vid ökat kommentarstryck behöver flera olika modereringslösningar samverka, med bland annat automatiserade textanalyser som flaggar olämpligt innehåll (bara skriva i caps, svordomar, etc.) och i vissa fall även ha en förkontroll så att kommentarer måste godkännas innan de publiceras.

Exakt hur din moderering ska gå till måste så klart anpassas efter verksamheten och de förväntningar som följarna har på kommentarsfältet. Men att lämna ditt kommentarsfält helt utan moderering kan snabbt leda till negativa konsekvenser för hela organisationen. För när din sajt tappar i status, så påverkar det även ditt varumärke. Och i dagens värld är varumärket viktigare än någonsin att vårda!


Interaktiv Säkerhet är det företag i Sverige som har mest erfarenhet av att jobba med innehållsmoderering. Vi minimerar risken och uppmärksammar våra kunder på eventuella problem som snabbt kan växa och bli större. 

Vill du veta mer om moderering? Kontakta oss idag!