Interaktiv Säkerhet

Whistleblower

7 tips för moderering av sociala medier

Under åren som vi har arbetat har vi samlat på oss spetskunskap och erfarenhet som vi gärna vill dela med oss av. Här har vi samlat artiklar om whistleblowing och moderering som vi hoppas du kommer tycka är givande och intressanta.

Vår vision är att dessa texter ska hjälpa dig genom djungeln av visselblåsartjänster så att du kan hitta den bästa informationen anpassad till dig och gärna starta en diskussion med oss. 

TILLBAKA TILL BLOGGEN

Att moderera innehåll på sociala medier är mer aktuellt än någonsin. Nu senast var det Youtube som hamnade i blåsväder och flera företag drog tillbaka sin annonsering från plattformen.

I dagens interaktiva värld sprids information snabbt på sociala medier. Som företag krävs det att ha koll på sitt innehåll dygnet runt för att skydda sitt varumärke.

Den största risken kommer från användargenererat innehåll. För att inte ert varumärke ska associeras med olämpligt och skadligt innehåll som rasism, hot och trakasserier, krävs det att ni modererar ert innehåll i alla interaktiva kanaler, som sociala medier.

7 praktiska tips för moderering av sociala medier:

1. Ha ett färdigt system för att ta bort skadligt innehåll 24/7

Ju längre tid olämpligt eller skadligt innehåll finns på era sociala medier, desto större chans är det att innehållet sprids vidare och skadar ert varumärke. Bestämt hur snabbt du vill att innehållet tas bort och sätt upp mål för ditt team och/eller extern partner.

2. Ha en handlingsplan redo

Ifall du har en handlingsplan redo för att hantera attacker och hot mot ert varumärke har du större chans att begränsa skadan. Förbered det du kan och svara snabbt på kommentarer.

3. Hot mot varumärket kan ske på olika språk och format

Börja med att moderera innehållet på det primära språket för era kunder. Sen gäller det att granska innehållet på alla språk. Mycket skadligt innehåll kommer dessutom i form av bilder, video eller länkar. Ha koll på alla olika format.

4. Håll koll på alla dina kanaler

Modererar du det där videoklippet på Youtube ni publicerade 2011 som fortfarande får visningar och kommenterar? Bra, för det gäller att ha koll på samtliga sociala kanaler, och även de gamla inläggen.

5. Bestäm i förväg vad som är skadligt innehåll för ert varumärke

Olika företag har olika sårbarheten. Sätt upp en handlingsplan för ert företag om vilket typ av innehåll som kan skada ert varumärke.

6. Se till att ni kan hantera ökad trafik

Många företag har inte kapaciteten att hantera ökad trafik på sina sociala kanaler. Här är det viktigt att ha ett fungerande system så att ni är redo.

7. Välj en extern modereringstjänst som passar er budget och varumärke

Anlita en extern modereringstjänst som granskar ert innehåll. Då kan ni istället fokusera på att interagera med era kunder. Bestäm hur mycket ni vill budgetera och kontrollera om leverantören tar betalt per volym eller per timme.


 

Vi på Interaktiv Säkerhet kan skräddarsy en lösning så att det passar just ert företag och era behov.

Vill du veta mer om moderering? Kontakta oss idag!