Interaktiv Säkerhet

Moderering

6 sätt att moderera användargenererat innehåll

Under åren som vi har arbetat har vi samlat på oss spetskunskap och erfarenhet som vi gärna vill dela med oss av. Här har vi samlat artiklar om whistleblowing och moderering som vi hoppas du kommer tycka är givande och intressanta.

Vår vision är att dessa texter ska hjälpa dig genom djungeln av visselblåsartjänster så att du kan hitta den bästa informationen anpassad till dig och gärna starta en diskussion med oss. 

TILLBAKA TILL BLOGGEN

Har du en sida på din webbplats där användare kan lämna kommentarer, eller interagerar du med besökarna på dina sociala medier? Du kanske till och med har ett forum för dina användare? Frågan är då hur du modererar dessa olika delar på bästa sätt för att kontrollera innehållet utan att hämma användarens engagemang.

När du vill låta användarna dela med sig av bilder, filmer, kommentarer eller omdömen är det viktigt att du funderar på hur du tänkt moderera all denna information. Det finns flera fördelar med att moderera, men det finns olika sätt att göra det som lämpar sig olika bra för olika sammanhang. Fundera på vad som passar dig bäst.

1. Förhandsmoderering 

Förhandsmoderering innebär att alla inlägg går igenom en screening innan de publiceras och det är utan tvekan den högsta graden av kontroll du som moderator kan ha. Det innebär även att det tar tid från att användarnas bidrag skickas in till dess att det publiceras. För ett forum där användarna vill kunna konversera med varandra kan detta därför vara ett olämpligt modereringssätt, medan det för exempelvis tävlingsbidrag för en kampanj kan vara utmärkt då du ändå vill gå igenom och kontrollera de bidrag som kommer in.

2. Efterhandsmoderering 

Med efterhandsmoderering kan användarna publicera sina inlägg på en gång, och du går sedan igenom och tar bort alla bidrag som inte lämpar sig. Det innebär givetvis att olämpliga inlägg kommer att vara synliga under en period, men det stimulerar konversation och engagemang hos användarna då de får en omedelbar belöning när deras inlägg publiceras. Om ditt forum växer kraftigt eller om du plötsligt upplever förhöjt antal inlägg riskerar dina moderatorer att bli överbelastade, och tiden från publicering till moderering kan börja dra ut på tiden.

3. Reaktiv moderering

Reaktiv moderering är vanligt i olika typer av forum, då det låter användarna flagga upp olämpligt material för moderatorerna som då kan se över just det specifika inlägget och agera. På så sätt ökar inte arbetsbelastningen kraftigt i takt med att forumet växer, utan det går att hantera toppar och dalar på ett effektivt sätt. Nackdelen med detta system är att du som företag förlitar dig på att dina användare dels ser, och dels rapporterar olämpligt innehåll till dig. Om du bedriver en verksamhet som är känslig, eller är orolig för att olämpligt, eller till och med olagligt material delas är det här inte den bästa modereringsmodellen.

4. Distribuerad moderering

Distribuerad moderering går ut på en typ av röstningsförfarande, där användarna bedömer inläggets lämplighet på en skala, och om de faller under en viss fastställd nivå flaggas de för moderering. På så sätt självmodereras forumet, men det är en modell som sällan lämpar sig för företagssammanhang av såväl legala skäl som varumärkesskäl. I vissa sammanhang fungerar det dock bra men då är det framför allt i sammanhang när företaget byggt ett internt system där flera medarbetare är involverade i att bedöma inlägg och när snittbetyget faller under en viss nivå tas inlägget bort.

5. Automatisk moderering

I takt med att AI utvecklas har även möjligheterna till automatiserade modereringssystem blivit allt större. Vanligast är fortfarande att analysera text och leta efter olämpliga ord. Systemen kan sedan stjärnmarkera eller byta ut det specifika ordet, eller blockera hela inlägget. Med förbättrad bild- och ljudanalys kan även foton och videor analyseras och automatiskt blockeras från publicering. Denna typ av moderering kan kraftigt avlasta manuell moderering, men bör kombineras med någon annan form av moderering för att säkerställa ett bra resultat.

6. Ingen moderering

Det finns så klart ett alternativ att inte moderera dina kanaler alls, men det är inte ett rekommenderat förfarande för företag. Ett forum för användare att fritt publicera material tenderar snabbt bli ett ogästvänligt och otrevligt ställe fullt av hatfulla och hotfulla inlägg och kommentarer.

Att öppna upp för användare att bidra med innehåll kräver i så gott som alla sammanhang någon form av kontroll och moderering, frågan är bara vilket som passar bäst för just dig. Men bra moderering kommer du nämligen inte bara skydda dig och dina användare från oönskade upplevelser, utan kan dessutom stimulera till engagerade diskussioner och öka såväl spridningen av dina kampanjer som varumärkeskännedomen.


Interaktiv Säkerhet är det företag i Sverige som har mest erfarenhet av att jobba med innehållsmoderering. Vi minimerar risken och uppmärksammar våra kunder på eventuella problem som snabbt kan växa och bli större. 

Vill du veta mer om moderering? Kontakta oss idag!