Interaktiv Säkerhet

Moderering

5 fördelar med att effektivt moderera användargenererat innehåll

Under åren som vi har arbetat har vi samlat på oss spetskunskap och erfarenhet som vi gärna vill dela med oss av. Här har vi samlat artiklar om whistleblowing och moderering som vi hoppas du kommer tycka är givande och intressanta.

Vår vision är att dessa texter ska hjälpa dig genom djungeln av visselblåsartjänster så att du kan hitta den bästa informationen anpassad till dig och gärna starta en diskussion med oss. 

TILLBAKA TILL BLOGGEN

Det finns många studier som visar hur effektivt det är att låta dina kunder berätta om dina produkter och tjänster. Men det finns alltid en risk att använda användargenererat innehåll. Genom effektiv moderering kan du hantera riskerna, och även få ytterligare fördelar.

När dina kunder skriver recensioner eller delar bilder och filmklipp om din produkt eller tjänst uppfattar andra konsumenter informationen som mer trovärdig och minnesvärd. Människor litar helt enkelt mer på andra människor än på företag och allt fler börjar därför uppmuntra användarna att dela den här typen av information.

Men när användare delar en bild där din produkt är med, eller ställer frågor till dina följare på dina sociala medier finns alltid en risk att det drar till sig uppmärksamhet från nättroll, eller att konsumenterna delar innehåll som inte passar med ditt företags värderingar. Det är då du behöver moderera innehållet. Men en effektiv moderering innebär inte bara att du håller borta skadligt material, utan det kan även ge dig andra fördelar.

Här är fem fördelar med att effektivt moderera användargenererat innehåll:

1. Skydda ditt varumärke

Först och främst vill du så klart se till att ditt varumärke inte förknippas med material som strider mot företagets värderingar. Du kan se till att dina kanaler inte fylls med kommentarer och material från exempelvis nättroll som är ute efter att skada ditt varumärke eller olämpligt material av olika slag.

2. Skydda dina besökare

Genom att moderera och övervaka det material som läggs upp skyddar du inte bara ditt eget varumärke, utan även andra användare från att se material de inte önskat. En besökare som upplevt något obehagligt på din hemsida lär inte komma tillbaka, och lär inte heller rekommendera dig till sina bekanta.

3. Förstå dina användare

När du börjar övervaka det material dina användare lägger upp kan du även börja kategorisera det. Då får du en djupare förståelse för dina användare och hur de interagerar med dina produkter och tjänster. På så sätt kan du bättre möta förväntningar och även skapa kundkluster på nya sätt.

4. Driv trafik och öka din SEO

När konsumenter märker att du har tillförlitlig information från andra användare tillgänglig blir de mer intresserade av ditt varumärke, vilket driver trafik. Även sökmotorer rankar användargenererat material högre, vilket gör att du kommer bättre i sökningar, och därmed drivs ännu mer trafik till dina kanaler.

5. Skala upp kampanjer

Genom att låta användarna ta del i kampanjen genom en tävling, crowdsourca idéer eller ge betyg och omdömen får du ökad exponering i dina befintliga användares nätverk. Dina kampanjer kan på så sätt få en drastiskt ökad spridning, och dessutom med en ökad grad av tillförlitlighet då människor tenderar att lita mer på andra människor än på företag.

Självklart är det inte enkelt att direkt rekrytera personal för att börja moderera det innehåll som användarna skapar. Men det finns ett flertal tjänster och plattformar som hjälper till. Dessutom ser de till att du får just den ökade insikten i dina användares beteenden som kan hjälpa dig att ta nästa steg i utvecklingen av din marknadsföring. Genom en bra modereringstjänst kan du dessutom skala upp eller ner dina kampanjer efter behov, utan att oroa dig för under- eller överbemanning. Låt dina användare få bli en integrerad del av ditt varumärke, men se till att det är du som håller i ratten.